sábado, 25 de septiembre de 2010

CURIOSITAT FILATÈLICA

No fa gaire temps que faig col.lecció de segells versant amb temàtica de minerals, i d'explotacions mineres. Recentment s´han publicat en diferents fòrums alguns reportatges referits a la filatèlia mineralògica, i vull fer esment d'un cas que, sent suaus, podriem classificar com de curiós. L'any 1986, Corea del Nord va emetre una sèrie de tres segells, correu aeri, en la que hi figuren els següents minerals:  lengenbachita ¡¡¡, rodocrosita, i annabergita. Bé, no dubto que en aquell país es puguin trobar les dues darreres espècies, però la lengenbachita ja em sembla increïble ¡¡¡.

Consultant el llibre Minerals i Roques, edicions Omega 1987, sent l'autor Rupert Hochleitner, veiem aquestes tres fotografies que corresponen a:
Lengenbachita:  Dr. Offermann;  Rodocrosita:  Dr. Medenbach;  Annabergita:  Dr. Stemvers.

El Dr. Offermann (1920-2009), va publicar a la revista Schweizer Strahler (1988) els comentaris següents, que resumeixo:

La fotografia de la lengenbachita va ser publicada per primera vegada a Schweizer Strahler l'agost de 1980. El 1979 jo havia descobert per atzar, i fotografiat, aquesta petita peça particularment fotogènica degut als seus meravellosos reflexes irisats, entre les peces no exposades de la Smithsonian Institution, a Washington DC.

En el curs d'un viatge als USA l'abril de 1988, vaig presentar aquesta foto en una conferència durant el "Rochester Mineralogical Symposium". En aquesta ocasió, la Sra. Jean McKenna, reputada col.leccionista de segells de minerals, em va preguntar si jo coneixia l'existència d'un segell nord-coreà amb aquesta foto. Em vaig quedar sense aire ¡¡. Però la Jean em mostrà immediatament la foto en un catalèg especialitzat. Tot existeix en aquest baix-món ¡. De retorn a casa meva, em vaig procurar la sèrie a Alemània, doncs a Suïssa no la trobava. De quina manera els Correus nord-coreans s'havien procurat les fotos en qüestió era evident: expresat amb moderació direm que senzillament les reproduiren del "Fotoatlas der Mineralien und Gesteine" de R. Hochleitner.

La raó per la qual els Nord-Coreans han triat un mineral tant especial, que a més, fins al present, només s'ha trobat a Lengenbach, resta desconeguda. No hi ha  cap relació amb l'Extrem-Orient ¡. Sigui com sigui, el terme de lengenbachita té ara una significació a Corea del Nord y, escrit en nord-coreà, l'efecte no pot ser més exòtic i decoratiu. Per contra, els termes "drets d'autor" y "copyright" els hi deuen semblar desconeguts.

De Corea del Nord no he localitzat documentació envers els minerals interessants pels col.leccionistes que si poden trobar. Això sí, de Corea del Sud recordo les famoses peces de ferberita, i de scheelita, provinents de Tong Wha.

El que jo deia al començament: un cas diguem-ne curiós ¡.



No hay comentarios:

Publicar un comentario